Keräämöllä on ollut tämän kesän ajan useita kesätyöntekijöitä eri työtehtävissä. Kesätyöntekijöiden kertomuksissa toistuivat samat aiheet: jätteen määrä yllättää, ja se kuinka paljon vielä täysin käyttökelpoista tavaraa lajitteluasemille tuodaan.
Tiiliruukin lajitteluaseman asiakaspalvelijat
Tiia ja Lassi viettivät kesänsä Tiiliruukin lajitteluaseman asiakaspalvelijoina. He toteavat voivansa kutsua itseään myös moniosaajiksi, sillä lajitteluaseman kentällä täytyy osata monenlaista. Asiakaspalvelijat vastaanottavat jokaisen asiakkaan ja ohjaavat tämän oikean jätelavan luokse sekä auttavat myös purkamaan kuormaa.
”Työssä oppii paljon eri jätteiden lajittelusta. On myös muutamia jätteitä, joiden lajittelussa tulee olla erittäin tarkka. Esimerkiksi torjunta-aineita ei saa aerosolipulloissa laittaa aerosolien keräykseen.” Lassi kertoo myös haastavista tilanteista, kun vastaanotettava jäte voi olla kaksikymmentä vuotta lajittelijaansa vanhempi ja pitäisi tietää mihin se lajitellaan.
Tiia ja Lassi ovat käyneet kesän aikana myös kuntien keräystempauksissa sekä Merikarvian Krookan lajitteluasemalla töissä. Lajitteluaseman työntekijät pääsevät myös noutamaan poistotekstiilien keräyspisteitä Keräämön alueen kunnista viikottain.
”Jokainen asiakaspalvelutilanne on uusi eikä ikinä voi tietää mitä asiakas meille tuo tullessaan. Työ on hyvin monipuolista. ” Lassi ja Tiia kertovat nauttivansa asiakaspalvelutyöstä: ”On kiva auttaa ihmisiä, he ovat aina kiitollisia palvelusta ja auttamisesta.”
Hangassuon jätekeskuksen vaaka-asemanhoitaja
Emmi on toiminut kesän ajan Hangassuon jätekeskuksen vaaka-asemanhoitajana. Hän kertoo tehneensä asiakaspalvelua ja neuvontaa, mutta myös kenttätyötä, jossa huolehditaan pientuoja-alueen lajittelupisteen siisteydestä ja päästään auttamaan asiakkaita kuormien lajittelussa sekä purkamisessa.
Emmi kertoo jätteen todellisen määrän yllättäneen hänet. ”Kotitalouksien jätteet kerätään samaan kasaan yhteen halliin, kasa on valtava. Eikä siinä ole vielä kaikki jäte, vaan sitä tuodaan kuitenkin jatkuvasti lisää.” ”Myös erilaisten jätteiden vastaanottaminen on opettanut paljon. Yritykset tuovat meille jätteitä, joita kotitalouksien kuormissa ei näy. ”
”Parasta työssä on ollut uuden oppiminen. Joka päivä on ollut erilainen ja opittavaa on ollut paljon. Olen viihtynyt todella hyvin kivassa työporukassa.”
Emmi kertoo myös saaneensa kokonaisvaltaisemman kuvan siitä, mitä jätteiden käsittely käytännössä on. ”Usein ajattelemme, että jätteen matka päättyy siihen, kun sen tuo jätekeskukseen. Jätteen voi vain jättää taakseen ja lähteä pois. Täällä olen nähnyt mitä tälle kaikelle jätteelle oikeasti tapahtuu.”
vIESTINNÄN HARJOITTELIJA
Silja on suorittanut kesän ajan opintoihinsa kuuluvaa harjoittelujaksoa Keräämön viestintäassistenttina. Jäteala oli Siljalle jo ennestään tuttu, mutta tänä kesänä hän on päässyt oppimaan monenlaista viestinnän puolelta.
”Olen tehnyt perinteistä jäteneuvontaa ja ollut mukana eri tapahtumissa, muun muassa Suomi Areenassa. Tämän lisäksi olen päässyt tekemään erilaisia viestinnällisiä sisältöjä muun muassa, Keräämön sosiaalisen mediaan, nettisivuille ja taloyhtiöiden jätepisteoppaaseen. Yksi hieno kokemus oli toimia myös mallina Keräämön brändikuvauksissa!”
Viestinnän tehtävissä tulee huomioida montaa eri näkökulmaa yhtäaikaisesti. ”Olen oppinut kuinka paljon eri viestinnän keinoja on olemassa. On mahtavaa päästä itse vaikuttamaan kiertotalouden edistämiseen ja tehdä lajittelusta helpompaa ihmisille.”
Kompostointipuiston apulainen 4h YHTEISTYÖn kautta
Keräämöllä oli myös Porin 4H-yhdistyksen kautta kesätyöapulainen hoitamassa Kompostointipuistoa. Kesäkuun ajan Kompostointipuistossa työskenteli Iida, joka kertoo työn olleen viihtyisää: ”Olen saanut olla ulkona ja tehdä itsenäisesti kivoja töitä.” Iidan työhön kuului muun muassa kompostorien hoitaminen ja puistoalueen siisteydestä huolehtiminen.